مزایای یادگیری یک ساز موسیقی

مزایای یادگیری یک ساز موسیقی

مزایای یادگیری یک ساز موسیقی

انتخاب نواختن ساز آغاز یک سفر هیجان انگیز است، و اغلب مملو از تلاش و سخت کوشی می باشد. این به شما بستگی دارد که اطلاعات جدیدی را به دست آورده و مهارت های جدید را فرا بگیرید.

فعالیت های فوق برنامه در کنار تحصیل در عین سرگرم کننده بودن، در افزایش ارتباطات اجتماعی، رشد وشکوفایی استعدادها و علایق نقش مهمی دارند. یک فعالیت غنی سازی ویژه اوقات فراغت، یادگیری نواختن یک ساز موسیقی است.

مدت هاست که بین آموزش موسیقی و موفقیت تحصیلی ارتباط وجود دارد. اما نواختن ساز فواید دیگری نیز دارد. در زیر برخی از مزایای نواختن ساز ذکر شده است. وقتی احساس ناامیدی می کنید، امیدواریم یادآوری این مزایا شما را به ادامه تمرین ترغیب کند. مطمئن باشید نواختن یک ساز موسیقی بسیار ارزشمند است.

برای اطلاع از قیمت های سازهای ایرانی و خارجی با فروشگاه موسیقی اصفهان در ارتباط باشید.

 

استرس را کاهش می دهد

مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی مطالعه ای در مورد تأثیر موسیقی در کاهش استرس انجام داد. این آزمون شامل قرار دادن داوطلبان در سه گروه بود. قبل از قرار گرفتن در معرض استرس، هر گروه در معرض محرک متفاوتی قرار گرفت:

گروه1 : موسیقی آرامش بخش

گروه 2: صدای آب موج دار

گروه 3: در حال استراحت و بدون وجود صدا

پس از آن، شاخص های استرس آن ها اندازه گیری شد. این مطالعه نشان داد که میزان کورتیزول (هورمون استرس) نسبت به دو گروه دیگر، در افرادی که قبل از استرس زا به موسیقی آرامش بخش گوش می دادند، به طور قابل توجهی پایین تر بود.

گوش دادن به موسیقی می تواند به کاهش سطح استرس شما کمک کند. نواختن یک ساز به مدت یک ساعت در روز می تواند ذهن شما را از روزمرگی دور کند.

 

مزایای یادگیری یک ساز موسیقی

مزایای یادگیری یک ساز موسیقی

 

تمرکز را افزایش می دهد

یادگیری نواختن یک ساز موسیقی توجه کامل را می طلبد. زیرا فرد ناچار است برای مدت زمان طولانی فکر خود را از هر موضوع دیگری دور کند و تمرکز کند. نوازندگان ساز بعد از گوش دادن به نمونه های موسیقی و یادگیری نت های موسیقی، بر تکرار این نت ها و به خاطر سپردن موارد بعدی در ملودی متمرکز می شوند.

 

حافظه و مهارت خواندن را تقویت می کند

در سال 2003، ABC Science شامل تحقیقی در بین دانش آموزان مدارس بود که نیمی از آن ها آموزش موسیقی دیده و نیمی دیگر آموزش ندیده بودند. این آزمون شامل خواندن لیستی از کلمات برای دانش آموزان و درخواست از آن ها برای یادآوری کلمات پس از گذشت مدت زمان طولانی بود. این مطالعه نشان داد که دانش آموزان آموزش دیده موسیقی حافظه کلامی قابل توجهی نسبت به کسانی کهاز مهارت موسیقیایی بی بهره بودند، داشتند. د ر واقع، هرچه آموزش موسیقی قوی تر بود، دانش آموختگان کلمات بیشتری را می توانستند به خاطر بسپارند.
مطالعه ای در سال 2011 در آزمایشگاه علوم اعصاب شنوایی در دانشگاه نورث وسترن آمریکا نشان داد که: توانایی موسیقی و مهارت های ذهنی، هر دو با سیگنال های الکتریکی افزایش یافته در ساقه مغز شنوایی، ارتباط دارند.

مدل سازی معادلات ساختاری داده ها نشان داد که: مهارت موسیقی، همراه با چگونگی پاسخ سیستم عصبی به قاعده های ورودی شنوایی و حافظه / توجه شنوایی، حدود 40% از تفاوت توانایی خواندن بین کودکان و نوجوانان را تشکیل می دهد.

این نتایج به این استدلال که موسیقی و خواندن از طریق مکانیسم های عصبی و شناختی متصل هستند، اعتبار بیشتری می بخشد. همچنین مکانیزمی را برای پیشرفت سواد با آموزش موسیقی پیشنهاد می کند و مهارت های کاربردی و تمرینی را آموزش می دهد.
به عنوان مثال ساز پیانو را در نظر بگیرید. کودک یا نوجوان با یک دست، سپس با دست دیگر یاد می گیرد روی کلاویه ها بنوازد. سپس این دو را کنار هم قرار می دهد و در نهایت می تواند با هر دو دست همزمان کار کند.

 

مزایای یادگیری یک ساز موسیقی

مزایای یادگیری یک ساز موسیقی

 

یک تازه کار نمی تواند فقط بنشیند و درک کند که چگونه نقطه ها و خطوط موجود در صفحه، یک آهنگ را ایجاد می کنند. بهترین راه برای توسعه این مهارت ها مرور مکرر مطالب تا زمان درک کامل، به خاطر سپاری و استفاده موفقیت آمیز آنهاست.
توانایی پردازش همزمان چندین کار را توسعه می دهد
برای پخش موسیقی، نوازنده نیاز دارد تا صدا، بینایی و لمس را همزمان پردازش کند. توانایی پردازش همزمان چندین کار می تواند بسیار سودمند باشد. به ویژه نوازنده سعی می کند چندین منظره و صدایی را که در ذهن او تحلیل می شود را مرتب  کند. در نتیجه به افزایش نظم نیز کمک می کند.
کودکانی که از سنین پایین یادگیری یک ساز را شروع می کنند، به مرور زمان فرصت دارند مهارت های خود را گسترش داده و تقویت کنند. آن ها می آموزند که در رویکرد و تجربه خود نظم بگیرند که می توان با سخت کوشی و پشتکار بر چالش ها غلبه کرد و به اهداف رسید.

 

باعث ایجاد اعتماد به نفس می شود

هنگام یادگیری نواختن ساز فرد احساس رضایت می کند. یادگیری هر ترانه ی جدید، باعث افزایش انگیزه می شود و تقویت کننده اعتماد به نفس است. همچنین به پرورش روحیه خودآموزی کمک می کند تا نوازنده بیشتر خود را به چالش بکشد و بداند چه چیز دیگری می تواند به دست آورد.

روند یادگیری موسیقی منجر به امتحان شما در مقابل افراد دیگر می شود. این امتحان می تواند در مقابل معلمتان، بازی در یک رسیتال فصلی یا بازی برای خانواده و دوستان باشد. این مهارت، توان اجرای ارزشمندی را برای افرادی که در حال تماشا هستند، پرورش می دهد.

 

ارتباط با دیگران را افزایش می دهد

نواختن موسیقی همراه با کسی، نه تنها می تواند به توسعه ارتباط نزدیک تر کمک کند، بلکه باعث ترغیب گروه به ایجاد یک پیوند فوق العاده می شود. چه در یک گروه دو نفره، در یک گروه کلاسی یا یک ارکستر.

موسیقی باعث می شود نوازنده احساس خوشبختی و خوشحالی کرده و در مقابل مردم هنرنمایی کند و یا صرفاً شادی مشترکی که موسیقی می تواند برای دیگران به همراه داشته باشد را به اشتراک بگذارد.

 

مزایای یادگیری یک ساز موسیقی

مزایای یادگیری یک ساز موسیقی

 

صبر و استقامت را تقویت می کند

روند یادگیری نواختن ساز همیشه آسان نیست. این نه تنها ذهن شما بلکه بدن شما را نیز درگیر می کند. شما باید تکنیک ساز مورد نظرتان را یاد بگیرید، مهارت های خود را توسعه دهید، اطلاعات جدید را به خاطر بسپارید و تمرین و تکرار کنید.

به آرامی و با تمرین مداوم، در نواختن ساز بهتر خواهید شد. پس از هر مرحله ی آموزش، پاداش ناچیزی برای تلاش خود کسب می کنید و این انگیزه شما را برای آموزش های بعدی حفظ می کند. نواختن حرفه ای موسیقی نیاز به صبر و حوصله دارد. به جای گرفتن نتایج فوری، باید استقامت به خرج دهید.

 

درک موسیقی را توسعه می دهد

برای بهره مندی از موسیقی نیازی نیست که به یک شخصیت فاضل تبدیل شوید. فقط با یادگیری اصول اولیه می توانید بسیاری از این مزایا را بدست آورید. شما سلیقه ای برای آهنگسازان، سبک ها و ژانرهای مختلف موسیقی ایجاد خواهید کرد. این نه تنها باعث می شود که شما در موسیقی مهارت بیشتری داشته باشید، بلکه منجر به ارزیابی بالاتر مهارت می شود.

طبق گفته ارسطو در کتاب سیاست 8، هیچ پایه واقعی برای ارزیابی کیفیت یک قطعه موسیقی ندارید، مگر اینکه در آموزش موسیقی یا یادگیری ساز شرکت کرده باشید. جالب اینجاست که او می گوید شما نباید خود را وقف یادگیری ساز دشواری کنید زیرا این کار اتلاف وقت است. فقط کافی است یک ساز ساده بیاموزید و از دیگر افراد جلوتر بزنید تا کمی از نواختن لذت ببرید و آنگاه در مورد کیفیت موسیقی قضاوت کنید.

 

خلاقیت را پرورش می دهد

موسیقی یک هنر وسیع است. در واقع می توان گفت موسیقی یک زبان است و هرچه کلمات بیشتری یاد بگیرید توانایی گفتن بیشتری خواهید داشت. به زودی متوجه خواهید شد که می خواهید از اطلاعاتی که آموخته اید برای ایجاد موسیقی خود استفاده کنید.

موسیقی فقط در مورد دانستن نحوه پخش آهنگ های خاص نیست بلکه بیان احساسات از طریق صدا و نواختن ساز است. خواه فقط نواختن یک نسخه از یک آهنگ باشد، یا ایجاد یک آهنگ کاملاً جدید. یادگیری نحوه نواختن ساز شما را قادر می سازد تا از خلاقیت خود برای گفتن و صحبت کردن درباره موسیقی اصیل استفاده کنید.

 

سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند

دانیل جی لویتین و مونالیزا چاندا، دو فیزیولوژیست هستند که در هنگام بررسی تأثیرات موسیقی دریافتند که گوش دادن به موسیقی و نواختن ساز باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شود. این فعالیت ها منجر به تولید آنتی بادی ایمونوگلوبولین -A می شود. ایمونوگلوبولین -A یک سلول کشنده طبیعی است که ویروس ها را از بین می برد.

 

درک عاطفی را افزایش می دهد

در سال 2009، مجله علمی اروپا رابطه بین آموزش موسیقی و پردازش احساسات صوتی را بررسی کرد. آن ها دریافتند کسانی که تحت آموزش موسیقی هستند احساسات صوتی را بهتر تشخیص می دهند. این منطقی است زیرا احساسات زیادی از طریق موسیقی منتقل می شوند. به عنوان مثال، هیجان از طریق نواختن یک ساز تولید می شود که به تدریج بیشتر می شود. ظاهراً قرار گرفتن در معرض این واریانس تونال موسیقی می تواند به شما کمک کند تا نه تنها احساسات موسیقی، بلکه احساسات موجود در پشت کلمات مردم را تشخیص دهید.

 

مزایای یادگیری یک ساز موسیقی

مزایای یادگیری یک ساز موسیقی

 

نظم شخصی را افزایش می دهد

هیچ کس (مگر اینکه استعداد دیوانه واری داشته باشید) نمی تواند به طور موثر نواختن یک شبه را یاد بگیرد. ساخت موسیقی نیاز به تلاش و سرمایه گذاری مداوم در وقت دارد. نظم و انضباط برای گذراندن روند تمرین مداوم و متمرکز ضروری است. در واقع موسیقی به زندگی هدف مشخصی می دهد و باعث می شود در برنامه ریزی روزانه فرد نظم خاصی بوجود بیاید. این رشته می تواند در جنبه های دیگر زندگی شما موثر واقع شود و کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد.

 

سرعت واکنش را افزایش می دهد

در دانشگاه مونترئال کانادا، دکتر سیمون لندری مطالعه ای را با مقایسه زمان واکنش نوازندگانی که حداقل 7 سال آموزش با غیر موزیسین ها داشتند، انجام داد. دکتر سیمون از دانشجویان شرکت کننده خواست تا یک دست خود را بر روی ماوس بگذارند، دست دیگر را بر روی دستگاه ویبراتکتیل قرار دهند و بلندگو را در مقابل آن ها قرار دهند. اگر دانش آموزان لرزش را از دستگاه ویبراتكتیل احساس كردند، یا صدایی را از بلندگو شنیدند، یا احساس كردند كه هر دو همزمان اتفاق می افتد، به آن ها دستور داده شد كه روی ماوس كلیك كنند. نتایج نشان داد که نوازندگان از هر سه روش تحریک به طور قابل توجهی سرعت واکنش بیشتری داشتند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *